Звено "Вътрешен одит"

22/7/2024
СТАТУТ НА ЗВЕНО „ВЪТРЕШЕН ОДИТ” В ОБЩИНА ТУТРАКАН
ВЪВЕДЕНИЕ
Статутът на Звеното за вътрешен одит /ЗВО/ е официален писмен документ, подписан от Кмета на Община Тутракан и Ръководителя на ЗВО. Статутът е създаден по реда на Закона за вътрешен одит в публичния сектор (ЗВОПС), изготвя се на основание чл.27, ал. 1, т. 1 от ЗВОПС, във връзка с Международните стандарти за професионална практика по вътрешен одит в публичния сектор и е разработен в съответствие с дадените насоки в Наръчника за вътрешен одит.
Настоящият Статут регламентира същността, ролята, целите и обхвата на вътрешния одит, правомощията и отговорностите на вътрешните одитори и на Кмета на Община Тутракан по отношение дейността по вътрешен одит, както и взаимоотношенията между тях.
Звеното за вътрешен одит оценява процесите за управление на риска, контрол и управление и допринася за подобряване на тяхната ефективност, като по този начин подпомага Община Тутракан да постигне целите си.
Звеното за вътрешен одит прилага Закона за вътрешния одит в публичния сектор (ЗВОПС), Стандартите за вътрешен одит в публичния сектор, Етичния кодекс на вътрешните одитори и настоящия Статут. В своята работа то се придържа към утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор и вътрешните правила на Община Тутракан. Дейността по вътрешен одит се извършва в съответствие с принципите за независимост и обективност, компетентност и професионална грижа, почтеност и поверителност.
I.     СЪЩНОСТ, ЦЕЛИ И РОЛЯ НА ВЪТРЕШНИЯ ОДИТ
1.     Същност на вътрешния одит
Вътрешният одит е независима и обективна дейност за предоставяне на увереност и консултиране, предназначена да носи полза и да подобрява процесите и дейностите в Община Тутракан.
Вътрешният одит подпомага общината да постигне целите си, чрез прилагането на систематичен и дисциплиниран подход за оценяване и подобряване ефективността на процесите на управление на риска, контрол и управление, чрез:
  1. Идентифициране и оценяване на рисковете в организацията;
  2. Оценяване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол по отношение на:
    • идентифицирането, оценяването и управлението на риска от ръководството на организацията;
    • съответствието със законодателството, вътрешните актове и договорите;
    • надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация;
    • ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите;
    • опазването на активите и информацията;
    • изпълнението на задачите и постигането на целите.
  3. Даване на препоръки за подобряването на дейностите в организацията.
Дейността по вътрешен одит включва изпълнението на конкретни одитни ангажименти за предоставяне на увереност (ангажименти за увереност) и консултиране (ангажименти за консултиране) и друга одитна работа.
1.1. Одитни ангажименти за предоставяне на увереност (ОАУ)
Одитните ангажименти за даване на увереност  представляват предоставяне на обективна оценка на доказателствата от страна на вътрешния одитор с цел да се предостави независимо мнение или извод относно процес, система или друг обект на одит. Те се осъществяват основно чрез: одит на системите, одит за съответствие, одит на изпълнението, финансов одит, одит на информационните системи и технологии и преглед на състоянието. Целта и обхватът на всеки ангажимент за увереност се определя от Ръководителя на ЗВО.
При изпълнение на ангажиментите за увереност вътрешните одитори идентифицират, анализират, оценяват и документират достатъчно информация с цел да дадат независимо мнение или извод относно процес, система или друг обект на одит.
1.2. Одитни ангажименти за консултиране (ОАК)
Ангажиментите за консултиране се осъществяват чрез предоставяне на съвет, мнение, преглед на изготвени документи, обучение, участие в работни групи, анализ на контроли и системи и др. Тези ангажименти имат за цел да подобрят процесите на управление на риска и контрол, без вътрешните одитори да поемат управленска отговорност за това. Ангажименти за консултиране се извършват по инициатива на Кмета на Община Тутракан.
Целта и обхватът на всеки ангажимент за консултиране се определят съвместно от Кмета на Община Тутракан и Ръководителя на звено „Вътрешен одит”.
Ангажиментите за консултиране, които се извършват от звено „Вътрешен одит” са:
  • официални - предварително планирани и/или уредени в писмена форма;
  • неофициални - като част от нормалната и рутинна дейност по вътрешен одит, участие в постоянни комисии, краткосрочни проекти, срещи във връзка с изпълнение на определена задача, провеждане на обучения, обмяна на информация и др.;
  • спешни - участие в екип за изпълнение на специална задача или при спазване на кратки срокове във връзка с необичайно събитие.
ІІ. ОБХВАТ НА ВЪТРЕШНИЯ ОДИТ
Звеното за вътрешен одит осъществява вътрешния одит на:
  • всички структури, програми, дейности и процеси в Община Тутракан, включително и на финансираните със средства от Европейския съюз;.
  • второстепенните разпоредители с бюджетни кредити, в които няма звено за вътрешен одит
  • търговските дружества с над 50 на сто общинско участие в капитала, в които няма звено за вътрешен одит;
  • лечебните заведения – търговски дружества със 100 на сто общинско участие в капитала, както и със смесено държавно и общинско участие, в които няма звено за вътрешен одит.
 
В обхвата на Звеното за вътрешен одит попадат следните второстепенни разпоредители с бюджетни кредити и търговски дружества:
1.Второстепенни разпоредители с бюджетни средства /ВРБС/ към бюджета на Община Тутракан:
 
  1. СУ „ Йордан Йовков „ – гр. Тутракан
  2. СУ „ Христо Ботев „ – гр. Тутракан
  3. ОУ ”Св.св.Кирил и Методий” – с.Цар Самуил
  4. ОУ „ Стефан Караджа” – с. Нова Черна
  5. ДГ „ Полет „ – гр. Тутракан
  6. ДГ „ Патиланчо „ – гр. Тутракан
  7. ДГ „ Славянка „ – гр. Тутракан
  8. Дом за стари хора – гр. Тутракан
  9. ЦНСТ Тутракан
  10. ЦСРИ Тутракан
  11. ЦОП Тутракан
  12. Исторически музей – гр. Тутракан
  13. Кметство с. Цар Самуил
  14. Кметство с. Нова Черна
  15. Кметство с. Старо село
  16. Кметство с. Белица
  17. Кметство с. Шуменци
  18. Кметство с. Преславци
  19. ОП „ БКС „- гр.Тутракан
 
 
1.СУ „ Йордан Йовков „ – гр. Тутракан
2.СУ „ Христо Ботев „ – гр. Тутракан
3.ОУ ”Св.св.Кирил и Методий” – с.Цар Самуил
4.ОУ „ Стефан Караджа” – с. Нова Черна
5.ДГ „ Полет „ – гр. Тутракан
6.ДГ „ Патиланчо „ – гр. Тутракан
7.ДГ „ Славянка „ – гр. Тутракан
8.Исторически музей – гр. Тутракан
9. Дом за стари хора
10.ЦНСТ Тутракан
11.ЦСРИ Тутракан
12.ЦОП Тутракан
 
3. Търговски дружества с общинско дялово участие:
1.  „МБАЛ Тутракан“ ЕООД – 100 %
 
     
III.       НЕЗАВИСИМОСТ
Звеното за вътрешен одит изпълнява задачите си ефективно и обективно (без натиск или упражняване на влияние), само когато осъществява дейността си независимо.
Кметът на Община Тутракан осигурява независимост на вътрешните одитори, чрез гарантиране на:
1.     Пряко подчинение на вътрешните одитори на Кмета на общината.
2.     Докладване резултатите от одитните ангажименти и за дейността по вътрешен одит като цяло директно на Кмета на общината.
3.     Назначаване и освобождаване на вътрешните одитори след писмено съгласие на министъра на финансите и в съответствие с чл. 21 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор /ЗВОПС /.
4.     Осъществяване на функции и дейности в общината, свързани само с дейността по вътрешен одит, без да се допуска намеса при планиране, извършване и докладване на резултатите от одитните ангажименти.
5.     Свободен достъп до ръководството и всички служители в общината, всички активи на общината и цялата документация и информация.
IV.     ОТГОВОРНОСТИ НА ЗВО
Звеното за вътрешен одит осъществява дейността по вътрешен одит, като отговаря за :
1.     Спазване на ЗВОПС, Стандартите за вътрешен одит в публичния сектор, Етичния кодекс на вътрешните одитори, Статута за вътрешен одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор.
2.     Неразкриване информация, станала му известна във връзка с осъществяване на дейността, освен в предвидените в закона случаи.
3.     Разработване на тригодишен стратегически план за дейността на вътрешните одитори, базиран на оценка на риска и в съответствие със стратегическите цели на Община Тутракан, стратегическите цели и обхвата на вътрешния одит. Стратегическият план се утвърждава от Кмета на Община Тутракан след предварително обсъждане.
4.     Изготвяне на годишен план за дейността на вътрешните одитори, базиран на стратегическия план и на оценката на риска. Предложените от Кмета на общината одитни ангажименти за консултиране се включват в годишния план след обсъждането им с вътрешните одитори. Кметът на Община Тутракан и вътрешните одитори се договарят за обхвата и времевите рамки на всеки ангажимент. Годишният план се утвърждава от Кмета на Община Тутракан след предварително обсъждане. Вътрешните одитори определят сами одитните техники и представят на Кмета на Община Тутракан резултатите от извършения одит.
5.     Извършване на одитни ангажименти за консултиране по инициатива на Кмета на Община Тутракан.
6.     Осигуряване ефективно и ефикасно осъществяване на одитните ангажименти и изпълнението на одитния план.
7.     Разработване и прилагане на програма за осигуряване качеството на одитната дейност, включваща вътрешни и външни оценки.
8.     Своевременно докладване на резултатите от одитните ангажименти на Кмета на Община Тутракан и проследяване изпълнението на дадените в одитните доклади препоръки.
9.     Въвеждане на процедури за гарантиране на прилагането на наръчниците, указанията и методологията, изпращани от Централното хармонизиращо звено за вътрешен одит.
V.   ДОКЛАДВАНЕ
Звеното за вътрешен одит:
1.    Изготвя междинни /шестмесечни, деветмесечни / доклади за дейността по вътрешен одит, които представят и обсъждат с Кмета на Община Тутракан.
2.    Изготвя годишен доклад за дейността по вътрешен одит, който обсъждат с Кмета на Община Тутракан.
3.    Уведомява незабавно Кмета на общината за идентифицирани от тях индикатори за измама и дава предложения за предприемане на мерки и уведомяване на компетентните органи.
4.    Присъства на срещите с ръководството на общината и обсъжда, и докладват въпроси, свързани с одитната дейност и дейността на Община Тутракан.
5.    Провежда срещи с Кмета на общината по въпроси, свързани с дейността по вътрешен одит.
6.     Предоставя документация на Кмета на Община Тутракан /за всеки конкретен случай / след официално писмено искане.
7.     Представят в одитен доклад резултатите от проследяването на препоръките.
 
VI.   ОТГОВОРНОСТИ НА КМЕТА НА ОБЩИНА ТУТРАКАН ПО ОТНОШЕНИЕ ДЕЙНОСТТА ПО ВЪТРЕШЕН ОДИТ
Кметът на Община Тутракан:
VII.      ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ДРУГИ ОРГАНИЗАЦИИ
1. Звеното за вътрешен одит координира взаимодействието с външните одитори от Сметната палата и други одитори, като при необходимост им предоставя информация за стратегическите и годишните планове за дейността по вътрешен одит, докладите от одитните ангажименти, становища и други въпроси, свързани с одитната дейност.
2. Звеното за вътрешен одит  подготвя за изпращане от Кмета на Община Тутракан всички необходими документи и материали, изисквани от Централното хармонизиращо звено за вътрешен одит във връзка с осъществяване на функциите му.
VIII.     МОНИТОРИНГ
Статутът на ЗВО е предмет на мониторинг и периодично актуализиране. С цел повишаване ефективността на одитната дейност всяка от страните може да предлага изменения и/или допълнения на Статута.
Звеното за вътрешен одит извършва текущ мониторинг и оценява адекватността на определените в този Статут цели, обхват, правомощия и отговорности.
Резултатът от тези оценки ЗВО довежда до знанието на Кмета на Община Тутракан и предлага актуализиране на Статута.
           Настоящият документ влиза в сила от датата на подписването му.
 
 
 
 

Прикачени файлове