РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Министерство на околната среда и водите
РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНА СРЕДА И ВОДИ - РУСЕ
РЕШЕНИЕ № РУ - 27 - ЕО/2022 г.
за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка
на основание чл. 85, ал. 4 и ал. 5 от Закопа за опазване на околната среда - ЗООС (ДВ, бр. 91/2002 г., изм. и доп. ... ДВ, бр. 42/2022 г.), писмено искане от възложителя по чл. 8а и съгласно чл. 4, т. 2, чл. 14, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми - Наредбата за ЕО (ДВ, бр. 57/2004 г., изм. и доп. ... ДВ, бр. 70/2020 г.), чл. 31, ал. 4 във връзка с ал. 1 от Закона за биологичното разнообразие - ЗБР (ДВ, бр. 77/2002 г. изм. и доп.... ДВ, бр. 98/2018 г.), чл. 37, ал. 4 във връзка с чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони - Наредбата за ОС (ДВ, бр. 73/2007 г., изм. и доп. ... ДВ, бр. 106/2021 г.), както и получено становище от Регионална Здравна Инспекция - Силистра,
РЕШИХ
да не се извършва екологична оценка на Общинска програма за опазване на околната среда на Община Тутракан за периода 2021-2028 г. и включената към нея, като неразделна част, Програма за управление на отпадъците за периода 2021-2028 г., които няма вероятност да окажат значително отрицателно въздействие върху околната среда, природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони и човешкото здраве
Възложител - Община Тутракан, ЕИК 000565626, с адрес: гр. Тутракан, обл. Силистра, ул. „Трансмариска“ № 31
Характеристика на изготвените програми:
Общинската програма за опазване на околната /ПООС/ се разработва на основание чл. 79, ал. 1 от ЗООС. Същата е средство и фактор за постигане целите на Закона и се разработва в съответствие с принципите за опазване на околната среда и устойчиво развитие. Програмата за опазване на околната среда способства да осигури координация и интеграция на различните политики и налични ресурси на общинската администрация, за да бъдат постигнати определените цели, свързани с екологичното състояние и опазването на природните богатства на община Тутракан. Като главна цел, за периода 2021-2028 г., е определено подобряване на здравето и благосъстоянието на жителите на общината, запазване на биологичното разнообразие, щадящо и екологосъобразно използване на местните природни ресурси, минимизиране на влиянието на човешката дейност върху компонентите на околната среда и ефективни действия за устойчиво управление на околната среда и запазване на природното наследство на общината. В тази връзка са разработени и групирани следните приоритети:
- Приоритет 1 - Рехабилитация и увеличаване на зелените площи в населените места и крайпътните пространства;
- Приоритет 2 - Въвеждане на мерки за енергийна ефективност;
- Приоритет 3 - Подобрено управление на отпадъците;
- Приоритет 4 - Управление и опазване на биологичното разнообразие и екосистемите;
- Приоритет 5 - Ограничаване на въздействието на климатичните промени;
- Приоритет 6 - Подобряване на административния капацитет и информираността на населението относно управлението и опазването на околната среда.
Общинската програма за управление на отпадъците /ПУО/ се разработва в съответствие с изискванията на чл. 52 от Закона за управление на отпадъците - ЗУО (ДВ, бр. 53/2012 г., изм. и доп. ... ДВ, бр. 17/2022 г.), във връзка с чл. 15, ал. 1, т. 3 от ЗООС. Същата се основава на анализ на съществуващото състояние на управление на отпадъците, силните и слабите страни, възможностите и заплахите (SWOT анализ) и определя мерки, които следва да се приложат за постигане целите на програмата. В целите и приоритетите на тази програма са интегрирани съответните цели и приоритети на Националния план за управление на отпадъците 2021-2028 г., както и на стратегическите общински документи по сектори. Изведени са следните приоритети:
- Приоритет 1 - Намаляване на вредното въздействие на отпадъците чрез предотвратяване образуването им и насърчаване на повторното им използване;
- Приоритет 2 - Увеличаване на количествата на рециклираните и оползотворени отпадъци;
- Приоритет 3 - Намаляване на количествата и на риска от депонирани битови отпадъци и други.
Съгласно разпоредбите на чл. 31, ал. 1 от ЗБР и чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за ОС, ПООС и ПУО на Община Тутракан за периода 2021-2028 г. са подложени на оценка за съвместимост с предмета и целите на опазване на защитените зони.
В териториалния обхват на Община Тутракан част от землищата попадат в границите на следните защитени зони от екологичната мрежа „Натура 2000”, по смисъла на ЗБР:
- BG0002030 „Комплекс Калимок” за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД- 831/17.11.2008 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 108/2008 г.), изм. и доп. със Заповед РД-86/28.01.2013 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 10/2013 г.) - част от землищата на гр. Тутракан, с. Нова Черна, с. Старо село и с. Цар Самуил;
- BG0000377 „Калимок-Бръшлен” за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, обявена със Заповед № РД-1049/17.12.2020 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 21/2021 г.) - част от землищата на гр. Тутракан, с. Нова Черна, с. Старо село и с. Цар Самуил;
- BG00002031 „Стената” за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД- 566/05.09.2008 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 84/2008 г.) - част от землището на гр. Тутракан;
- BG0002062 „Лудогорие” за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД- 837/17.11.2008 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 11/2009 г.), изм. и доп. със Заповед № РД-79/28.01.2013 г. на Министъра на околната среда и водите (ДБ, бр. 10/2013 г.) - част от землищата на с. Белица и с. Преславци;
- BG0000171 „Лудогорие-Боблата” за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, обявена със Заповед № РД-3 58/31.03.2021 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 59/2021 г.) - част от землищата на с. Белица, с. Бреница, с. Варненци, с. Преславци, с. Старо село, с. Сяново и с. Шуменци;
- BG0000180 „Боблата” за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, обявена със Заповед № РД-686/25.08.2020 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 79/2020 г.) - част от землищата на гр. Тутракан, с. Старо село и с. Шуменци;
- BG0000237 „Остров Пожарево” за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД- 838/17.11.2008 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 108/2008 г.) - част от землищата на гр. Тутракан, с. Дунавец и с. Пожарево;
- BG0000530 „Пожарево - Гарван” за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, обявена със Заповед № РД-1045/17.12.2020 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 20/2021 г.) - част от землищата на гр. Тутракан, с. Дунавец и с. Пожарево.
На територията на общината се намират и четири защитени територии по смисъла на Закона за защитените територии - ЗЗТ (ДВ, бр. 133/1998 г., изм. и доп. ДВ, бр. 21/2021 г.):
- Защитена местност „Калимок - Бръшлен” - землищата на гр. Тутракан, с. Нова Черна, с. Старо село и с. Цар Самуил, обявена със Заповед № РД-451/04.07.2001 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 68/2001 г.). За същата има утвърден план за управление със Заповед № РД-886 от 07.12.2007 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 17/2008 г.);
- Защитена местност „Находище на пролетно ботурче - Бреница” в землището на село Бреница, обявена със Заповед № РД-170/17.03.2015 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 33/2015 г.);
- Защитена местност „Остров Пожарево” в землищата на с. Пожарево и с. Дунавец, обявена със Заповед № РД-260/17.07.1995 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 69/1995 г.);
- Историческо място „Сая Кулак” в землището на с. Пожарево, обявено със Заповед № 345 от 17.05.1979 г. на Председателя на Комитета за опазване на околната среда (ДВ, бр. 67/1979 г.), прекатегоризирано в защитена местност със Заповед № РД-1210/24.09.2003 г. на Министъра на околната среда и водите (ДВ, бр. 91/2003 г.).
Със Заповед № 583 от 26.09.1981 г. на Председателя на Комитета за опазване на околната среда (ДВ, бр. 83/1981 г.) в землището на с. Белица, общ. Тутракан е обявено едно вековно дърво - Летен дъб, заведен с Държавен регистрационен номер 1320.
Преценката за вероятната степен на отрицателното въздействие върху защитените зони е, че оценяваните програми няма вероятност да окажат значително отрицателно въздействие върху природни местообитания и видове, предмет на опазване в защитени зони от екологичната мрежа „Натура 2000“.
Преценката, да не се извършва екологична оценка, се основава на следните
МОТИВИ:
- Характеристика на плана/програмата по отношение на степента, до която планът/програмата определя рамката за инвестиционни предложения и други дейности според тяхното местоположение, характер, мащабност и експлоатационни условия или съобразно предвижданията им за разпределението на ресурсите. Значението на плана/програмата за интегрирането на екологичните съображения особено с оглед насърчаването на устойчиво развитие. Екологични проблеми от значение за плана/програмата. Значението на плана/програмата за изпълнението на общностното законодателство в областта на околната среда:
1. Програмите са съобразени с основните цели на политиката за опазване на околната среда в
Европейския съюз, както и с основните стратегически и планови документи на национално
ниво и имащи отношение към опазването и съхранението на околната среда и управление на
отпадъците. Очаква се същите да способстват за намаляване на вероятността,
3
продължителността и честотата на негативните въздействия по компоненти и фактори на околната среда.
- В съответствие с чл. 50, т. 3 от Закона за лечебните растения - ЗЛР (ДВ, бр. 29/2000 г., изм. и доп. ... ДВ, бр. 17/2021 г.) и на основание § 3, ал. 3 от Преходни и Заключителни разпоредби на същия закон, към ПООС е разработен и Раздел „Лечебни растения, който се съгласува, предвид, че:
- направен е списък, в който са изброени лечебните растения, срещащи се в териториалния обхват на общината, с описани използваеми морфологични части от растенията, прогнозни количества на ресурсите (в кг.), количества, за които ще се издава позволително за ползване и период на възстановяване на ресурсите;
спазени са изискванията на чл. 55 от ЗЛР и чл. 5 и чл. 6 от Наредба 2 от 20.01.2004 г. за правилата и изискванията за събиране на билки и генетичен материал от лечебни растения (ДВ, бр. 14/2004 г.);
- направен е анализ на дейностите за опазване на екосистемите, включващи лечебни растения, за осигуряване на устойчивото им ползване и опазване на ресурсите;
- изготвен е списък на растителните видове поставени под специален режим на опазване и ползване, както и забранените за събиране билки от естествените им находища, съгласно издаваната годишно, заповед на Министъра на околната среда и водите.
- Характеристиките на програмите и техните приоритетни цели не са в противоречие с основните принципи за устойчиво развитие.
- За разглеждания район (землището на общината) не са установени екологични проблеми, които с прилагането на ПООС и ПУО биха се задълбочили.
- Към ПУО е разработен е план за действие, целящ екологосъобразно управление на отпадъците, нарастване количеството на оползотворени отпадъци и провеждане на различни информационни кампании.
- Характеристиките на последствията и на територията, която е вероятно да бъде засегната по отношение на: вероятност, продължителност, честота, обратимост и кумулативен характер на предполагаемите въздействия; потенциално трансгранично въздействие, потенциален ефект и риск за здравето на хората или за околната среда, включително вследствие на аварии, размер и пространствен обхват на последствията (географски район и брой на населението, които е вероятно да бъдат засегнати), ценност и уязвимост на засегнатата територия (вследствие на особени естествени характеристики или културно-историческото наследство; превишение на стандарти за качество на околната среда или пределни стойности; интензивно земеползване), въздействие върху райони или ландшафти, които имат признат национален, общностен или международен статут на защита:
- Не са установени обстоятелства за увеличаване на негативните въздействия върху компонентите на околната среда и проява на отрицателен кумулативен ефект, разглеждано в съвкупност с други съгласувани и прилагани планове и програми.
- Набелязани са основни цели по отношение на адаптацията към климатичните изменения и ограничаване на свързаните с тях рискове.
- В резултат от прилагането на програмите, не се очаква негативно въздействие върху ландшафти със специален статут на защита.
- Не се предполага развитие на отрицателни тенденции, свързани с различните компоненти на околната среда и факторите на въздействие.
- Не се предполага шумовата характеристика на територията на общината да бъде променена.
- Преценката за вероятната степен на отрицателно въздействие върху защитените зони е, че ПООС и ПУО на Община Тутракан за периода 2021-2028 г. няма вероятност да окажат значително отрицателно въздействие върху видове и природни местообитания, предмет на опазване в защитени зони от екологичната мрежа „Натура 2000“.
Извършената проверка за допустимост на ПООС и ПУО по реда на чл. 37, ал. 2, във връзка с чл. 12, ал. 3 и ал. 4 от Наредбата за ОС, установи, че програмите са допустими за осъществяване. При прилагането на ПООС и ПУО на Община Тутракан не са очаква:
- пряко унищожаване, фрагментация и влошаване на природни местообитания;
- нарушаване на целостта и кохерентността на защитени зони, както и фрагментация и прекъсване на биокоридорни връзки от значение за видове, предмет на опазване;
- влошаване на качествата на местообитания за размножаване, хранене, укритие и миграция на видовете, включително птици.
- По представената документация са проведени консултации с Регионална Здравна Инспекция - Силистра. Получено е становище по компетентност, Вх. № АО-5938-(5)-02.03.2022 г., съгласно което програмите не създават здравен риск за населението и обекти подлежащи на здравна защита.
- Степента, до която планът/програмата влияе върху други планове и програми,
включително тези в дадена йерархия:
1. Предложените ПООС и ПУО на Община Тутракан за периода 2021-2028 г. не влизат в противоречие с други планове и програми, включително и такива от по-високо йерархично ниво.
- Обществен интерес към плана/програмата:
- Съгласно чл. 13, ал. 5 на Наредбата за ЕО, на дата 24.02.2022 г., постъпилото писмено искане от възложителя по чл. 8а от Наредбата е оповестено чрез интернет страницата на РИОСВ- Русе.
- В деловодството на регионалната инспекция не е постъпвала информация от общинската администрация за депозирани възражения срещу реализацията на програмите, както и не са постъпвали становища от засегнатото население.
На основание чл. 14, ал. 2. т. 6 от Наредбата за ЕО, поставям следните условия:
- Проекти и инвестиционни предложения, произтичащи ПООС и ПУО на Община Тутракан за периода 2021-2028 г., попадащи в обхвата на Глава шеста от Закона за опазване на околната среда или извън нея, и попадащи под разпоредбите на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие, могат да бъдат одобрени само след решение/становище по оценка на въздействието върху околната среда/екологична оценка/оценка за съвместимост за одобряване/съгласуване и при съобразяване с препоръките в извършените оценки, както и с условията, изискванията и мерките, постановени със съответния административен акт.
- Ежегодно, в срок до 31 март, да се представя в РИОСВ-Русе отчет за изпълнението на ПООС и ПУО на Община Тутракан за периода 2021-2028 г.
Настоящото решение не отменя задълженията на възложителя по Закона за опазване на околната среда, Закона за управление на отпадъците и други специални закони и подзаконови нормативни актове и не може да бъде основание за отпадане на отговорността, съгласно действащата нормативна уредба по околна среда.
![](file:///C:/Users/AAngelov/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.gif)
Преди изменение на разглежданите програми, възложителят уведомява своевременно компетентния орган по околна среда на основание чл. 88, ал. 7 от Закона за опазване на околната среда
Съгласно разпоредбата на чл. 88, ал. 6 от Закона за опазване на околната среда, решението губи правно действие, ако в срок 5 години от влизането му в сила не е одобрена съответната програма.
Решението подлежи на обжалване пред Министъра на околната среда и водите или пред компетентния административен съд, чрез РИОСВ - гр. Русе в 14 дневен срок от съобщаването му, по реда на Административнопроцесуалния кодекс.